Szkoła w Jerzmanowej Strona główna Szkoła w Jerzmanowej Kontakt Szkoła w Jerzmanowej Mapa strony

Zabawy, które chcemy Państwu przedstawić mają na celu wzmocnić poczucie wartości u dziecka, a także pozwolą dostrzec jego mocne strony. Dzięki tym zabawom możemy sprawić, że dziecko będzie czuło się ważne i potrzebne. Będzie z siebie dumne, a tym samym nauczy się szacunku i akceptacji drugiego człowieka, co pozwoli mu czerpać radość z kontaktów z innymi. Przyjrzymy się im bliżej:

  1. Zabawa „Dłoń” – na kartce dziecko odrysowuje kontur swojej dłoni; na każdym z poszczególnych palców rysuje poprzez jakiś symbol:
  • to, co lubi w sobie najbardziej,
  • sytuację, która sprawiła mu radość
  • czynność, którą robi dobrze
  • ulubione miejsce, które lubi odwiedzać,
  • osiągniecie, z którego było dumne.

Potem bierze drugą odrysowaną dłoń swojej mamy, taty, rodzeństwa i rysuje poprzez jakiś symbol:

  • to, co lubi w niej/w nim najbardziej,
  • sytuacje, która sprawia jej/jemu radość,
  • czynność, którą ona/on robi dobrze,
  • ulubione miejsce, które ona/on lubi odwiedzać,
  • osiągnięcie, z którego była/był dumna/-y

Na koniec zabawy tak uzupełnione rysunki dłoni można zawiesić w widocznym miejscu, by zawsze można było zerknąć na swoje mocne strony

  1. Zabawa „Mój herb” – dziecko wypełnia rysunkami kartkę z herbem podzieloną na cztery części. W polu A: „W czym jesteś dobry?”, w polu B: „W czym chcesz być lepszy?”, w polu C: „Co lubisz w sobie?”, w polu D: „Co cię najbardziej interesuje?”. Potem powinno się omówić rysunek dziecka. Ćwiczenie to sprzyja ukazaniu swoich pozytywnych cech oraz rozwija świadomość własnych zalet.
  2.  Zabawa „Stokrotka” – przygotujcie duży szablon stokrotki z zarysowanym środkiem oraz kilkunastoma płatkami wokół; w środku stokrotki wpisuje swoje imię lub wkleja swoje zdjęcie; każdy płatek dziecko uzupełnia, wpisując/ rysując swoje charakterystyczne cechy- to, w czym jest wyjątkowe; umiejętności, których się ostatnio nauczyło; to, z czego jest dumne. itp., po czym w dowolny sposób ozdabia kwiatek.
  3. Zabawa „Moja sylwetka” – na kartce papieru dziecko z pomocą rodziców rysuje swoją sylwetkę; na częściach ciała rysuje lub wypisuje to, z czego jest dumne, co czyni je wyjątkowym (przykładowo: noga – świetnie strzelam gola, ręka – pięknie rysuję, głowa – potrafię grać w szachy, uśmiechnięte usta- jestem wesoła).
  4. Zabawa „Balony” – dziecko, najpierw przy muzyce spokojnej, powolnej, a następnie przy szybszej, odbija balony. Kolorowe, wymykające się z ręki balony pomagają wyzwolić w dziecku beztroskę, delikatność oraz niezależność.
  5. Zabawa „Lustro” – członkowie rodziny dobierają się w pary, jedna osoba jest lustrem, druga przeglądającym się w lustrze; ćwiczenie polega na tym, że osoba która gra rolę lustra, musi naśladować swojego partnera, starając się wykonywać takie same gesty.
  6. Zabawa „Rodzinny gest” – zabawa polega na wymyśleniu przez członków rodziny tajemnego gestu, który będzie znany tylko dla nich; sekretny gest może składać się z szeregu ciekawych ruchów, np. klaśnięcia, pstryknięcia palcami, mrugnięcia, wszystko zależy od wyobraźni; stworzonym gestem można się posługiwać podczas witania, żegnania. 

Pozdrawiamy: psycholog i pedagog szkolny!